Anpassad sökning

När tror du en politiker senast fattade vad han/hon hade fattat för beslut?

tisdag 26 maj 2009

Konsten är tydligen opium för folket...



http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/konstelev-bjod-pa-knark-pa-utstallning-i-oslo-1.873682

...och inte religionen, som Karl Marx påstod.

Skämt åsido, jag finner det besynnerligt att dagens konststuderande tar så lätt på begreppet konst att de nu definierar vandalisering, låtsade psykoser och nu utdelning av knark som konst.

Jag blir inte speciellt upprörd över saken, knarkutdelaren får väl lite böter som det ska vara, men jag oroar mig lite grand för hur framtidens konstvärld kommer att te sig, när vi nu på mycket kort tid sett några välkända exempel på hur unga "konstnärer" ser på sig själva och sin konst.

Visst, det kan kallas "Sturm und Drang" och visst kan och ska man förvänta sig att unga konstnärer i utbildning testar gränserna och utmanar "etablissemanget" å det grövsta, men vart leder detta?

Jag kan i och för sig skilja ut tjejen med den låtsade psykosen och förstå henne, eftersom hon verkligen ville berätta något om sig själv och ur sitt eget liv, påtala missförhållanden etc.

Men dela ut knark och trasha en T-banevagn? Det är ju snorungegängens jobb!

Fast dom tar ju betalt för knarket, så då undrar man om det är just det att knarket är gratis som är konst?

Ja, inte vet jag, men jag misstänker att framtidens vernissager inte blir särskilt intressanta - i vart fall inte ur estetisk synvinkel sett.

Men dom kan ju bli riktiga happenings förstås. Men vill man se nån bli gripen på bar gärning av polisen medan knarklangning eller vandalisering pågår, kan man väl lika gärna titta på "Cops" som att gå på konstutställning.

Hmmm... Jag tror det handlar om barn. Dom vill göra intryck. Dom vill imponera. Dom vill omedelbart ha sina 15 minuters kändisskap. Om det är så, så har dom ju lyckats i sitt uppsåt, det råder ingen tvekan om det.

Men sedan då? Vad lär dom sig på konstskolorna? Vad undervisar lärarna i för ämnen? Vad ska dom leva av när studielånsperioden är över och dom får en massa ungar som gastar efter mobiltelefoner, iPods och mat?

Att dela ut knark och bomba T-banevagnar lär inte löna sig särskilt mycket eller särskilt länge och jag tror det blir svårt för dom att bli representerade på Guggenheim och dom andra ställena med sådana konstverk.

Om man får skoja lite till; Är vi på väg mot en konstvärld där en retrospektiv utställning bara kommer att innebära att man får betitta konstnärens brottsregister, snyggt inramat och raffinerat upphängt av den för tiden mest populära "heminredningsarkitekten"?

Nåja, om sanningen ska fram och det ska den ju vare sig man vill eller inte, så är det här tre fall eller möjligen bara två. Det går ju fler elever än dom här på Nordens konstskolor och även om vi inte hör något, vare sig från eller om dem, så ska vi inte glömma devisen; "Hälsan tiger still!".

Det är nog där vi finner framtidens konstnärer ändå.

Inga kommentarer: