Anpassad sökning

När tror du en politiker senast fattade vad han/hon hade fattat för beslut?

torsdag 11 juni 2009

Äh, rena skitpratet!




http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_3045227.svd


http://www.dn.se/nyheter/varlden/influensan-en-pandemi-1.889012


Den här "hemska", "dödliga", "snabbspridande" så kallade "pandemin" är ju precis, exakt och just inte det dom påstår att den är. Det är en influensa som är ganska snäll, sprider sig sakta och som ingen behöver oroa sig särskilt mycket över.

Är man jättegammal, multisjuk och står med båda fötterna i graven så finns det ju anledning att oroa sig, men detsamma gäller ju en vanlig förkylning.

Men jäklar vad dom larmar! Det handlar givetvis om att WHO med flera vill skaffa sig högre anslag så att dom får råd att anställa fler låtsasforskare, fler hysteriker och att slicka flera läkemedelsbolagsrövar än dom hinner med idag.

Jag skulle tro att WHO:s hysteriska pandemiplattityder skadar fler människor än vad själva viruset gör.

Så, hosta upp er och undvik alla stendumma WHO-influenser!

3 kommentarer:

Nathaniel sa...

"Det handlar givetvis om att WHO med flera vill skaffa sig högre anslag så att dom får råd att anställa fler låtsasforskare, fler hysteriker och att slicka flera läkemedelsbolagsrövar än dom hinner med idag."

Aah, det är så underbart med ignoranta idioter som beskyller intelligenta, lärda människor med åratal av utbildning bakom sig för att vara... ignoranta idioter.

Viruset kan mutera, vilket medför att alla vaccin blir verkningslösa. Viruset sprider sig exponentiellt (nej, jag förväntar mig inte att du förstår vad det ordet betyder. Slå upp det). Viruset kommer främst drabba de som inte har tillgång till vaccin (sålänge dessa ens är verkningssamma), eller ens grundläggande sjukvård.

Hellre lite onödig panik än att vi inte gör någonting åt en sjukdom som hotar döda många tusentals människor om den får härja ostört.

Lars G. Göransson sa...

Visst kan viruset mutera. Det kan alla virus- och alla levande organismer överhuvudtaget. Allt kan bli dödligt farligt.

Men varför larma och sprida skräck innan detta sker, och varför just om det här specifika viruset?

Det där med att jag skulle vara en ignorant idiot som inte ens begriper vad ordet exponentiellt betyder kan jag bara kommentera på följande vis;

Jaha.

Nathaniel sa...

"Men varför larma och sprida skräck innan detta sker, och varför just om det här specifika viruset?"

Jag är ingen biolog eller virolog själv, men om något inser jag då bara att jag måste lita ännu mer på de som ÄR det. Om de säger att just det här viruset är farligare än andra, så litar jag på att de vet mer om saken än vad jag gör. Självklart kan de ha fel, men fråga dig själv hur ofta det händer, samt riskfördelningen för/emot.

Jag tycker också att media har drivit det här med skräckblandad förtjusning och att det överdrivitis något fruktansvärt på sina ställen, men det är mycket tack vare just de personer som larmar just nu, som de vanliga influensorna inte dödar hundrafalt många fler än de faktiskt gör.

Ifall du missade det, så skriver DNs artikel även om att detta är bland det tidigaste vi någonsin upptäckt en eventuell pandemi såhär tidigt, vilket redan betytt att många, många liv kan ha sparats, och många, många fler kommer slippa dö om vi fortsätter aktivt förbereda oss för det värsta.

"Enligt Chan är det första gången i världshistorien som en pandemi har upptäckts på ett så tidigt stadium, vilket enligt Chan innebär att världen nu har ett försprång i hanteringen av viruset."

Om vi vänder på hela steken, eftersom du redan jämfört svininfluensa med den årliga, vanliga influensan: tycker du det är helt ok att låta fler människor än vanligt dö för att du tycker WHOs arbete är onödigt? Eller ska vi kanske göra precis allt vi kan för att rädda vartenda människoliv vi har möjlighet att rädda?

Om du trots allt vet vad ordet exponentiellt betyder så är det ju jättebra, men jag står fast vid att jag tycker att du är ignorant. Det är inte slutet på mänskligheten ännu, men ibland kanske det är värt att varna folk innan det är för sent? Eller?