Anpassad sökning

När tror du en politiker senast fattade vad han/hon hade fattat för beslut?

onsdag 13 maj 2009

Jahaja. Så jäv definieras av den jävige? Och...

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2872161.svd

http://www.dn.se/opinion/signerat/skandal-domare-anser-att-lagen-bor-foljas-1.863587

... när bestickaren frikänner den fale så är saken klar?

Fattar ingen att det här handlar om förtroende för rättsapparaten? Den dom vi talar om här är extremt debatterbar i alla hänseenden. Den är avkunnad av en domare med ganska uppenbara intressen som står i ett glasklart motsatsförhållande till de ställningstaganden de svarande och försvaret uppvisat och pläderat för.

Domen är löjligt hård - sett ur det perspektivet att en person som driver en fildelningssajt ska ha MINST dubbelt så högt straff som ett påtänt ligistsvin som utan att tveka sparkar ihjäl en liggande, medvetslös person.

Jurister hit, juridik dit - land ska med lag byggas! Men det är utifrån folket och folkets rättsuppfattningar dessa lagar ska stiftas! Inte utifrån ett inkrökt, inrökt juristskrå med en väldefinierad huvudsaklig gemensam uppfattning; Packet som ska dömas vet ingenting - det är det bara vi som gör.

Juridik och etik - två företeelser som idag förefaller vara oförenliga. Ja, inte ens juridik och estetik är förenliga. Juridiken är helt enkelt det fulaste vi ser idag, möjligen näst efter riksdagsledamöternas folkförrådande storbolagsslickande små bruna tungspetsar!

I fallet med denne domare, som i alla fall jag betraktar som inte bara jävig, utan dessutom kraftfullt vänskapskorrumperad ( och då har jag valt den snälla versionen som jag hoppas inte ska leda till en massa rättegångar! Vad jag egentligen tycker och tror är mycket, mycket värre!) är det beklämmande ynkligt att höra hur de dollarfnaskande kollegerna inom skrået kommer till snar undsättning!

Det är som hos polisen.

Polis 1; Den döde häktade dog av sig själv så fort han kunde - troligen bara för att jävlas! De kraniella skadorna måste han ha ådragit sig strax innan vi å det mildaste grep honom där han låg i sängen och sov utan vittnen!

Kollegan; Jag såg ingenting. Jag råkade titta bort när den döde avled, givetvis helt frivilligt och av sig själv! Blodet på min kollegas kängor kommer troligen från hans hustru som ju har tagit tillbaka anmälan - så jag fattar inte vad ni bråkar om??!!

Stryp din dotter för att hon är tillsammans med fel kille - 8 månader! Skjut din fru för att hon är otrogen - två år! Sparka ihjäl en främling tillsammans med fem andra - tre månader. Men driv en fildelningssajt så får du ett år i fängelse och dryga 30 miljoner i skadestånd som straff! Per person.

Jag kan förstå svenska advokater. Dom vill verkligen ha hit de amerikanska rättsprinciperna. Då kan dom ta överbetalt som vanligt men inte per timme utan i procent av skadeståndet. Inga begränsningar.

Ja, som jag sa, jag kan förstå advokaterna. Men domarna som låter det ske, vad kan dom se för fördelar i att medverka - som domaren i TPB-rättegången gjorde? Ja, det kan bara inte vara på något annat sätt än att det handlar om att sätta stora pengar i omlopp, så stora pengar att en "liten" insättning på ett konto i Cayman Islands, Bahama City, Jersey Islands, Monaco eller någon obskyr maffiabank i Italien inte väcker något större uppseende.

Jaja, men glöm inte vad jag säger nu; 2009 var året då moral och juridik för sista gången sågs tillsammans, i endräkt och jovialt samspråk.

Jaja, jag äääär gnällig!

Men när vår första OJ Simpsonrättegång slussats igenom ett inkompetent, genomruttet, svekfullt, indolent och korrumperat rättssystem där feghet, opportunism och överhetslydighet råder - då lär ni också känna en viss oro inför framtiden!

P.S. Jag tycker att en domare är jävig om folket uppfattar honom som jävig! Det är för jävligt att han själv ska kunna fastslå; Jag är inte jävig eftersom jag själv inte tycker att jag är det!
D.S.

Se även; http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2918405.svd

Inga kommentarer: