Anpassad sökning

När tror du en politiker senast fattade vad han/hon hade fattat för beslut?

lördag 16 maj 2009

Verkligen?

http://www.dn.se/opinion/debatt/inkompetens-ska-kunna-leda-till-uppsagning-1.867377

I så fall lär det bli så tomt att det ekar i de statliga verken, i regeringskansliet, i EU-parlamentet, på myndighetskanslierna och alla de andra institutioner där man idag tycks kunna begå precis hur grova misstag och göra hur fel som helst utan att jobbet hotas det allra minsta.

Men det här förslaget, att inkompetens ska kunna leda till uppsägning, gäller väl bara vanliga arbetare misstänker jag.

Klantarslena på ovannämnda poster sitter nog tryggt kvar i fortsättningen också.

4 kommentarer:

livelev sa...

Exakt. Som ett bevis på detta, så är det redan lagligt enligt LAS att avskeda för inkompetens. Säger en hel del om de nyliberala dårarnas egen kompetensnivå...

Leif sa...

Skulle vilja se den som försöker skilja bort den person som anses inkomptent från ett arbete i en stor organisation. Försök så får du se. Nä, kompetens är ingen stor sak vid uppsägningar. Tro mig.

Men är det inte egentligen en väldig viktig sak för oss alla att man skall kunna öka kravet på att människor skall kunna klara av sina jobb?

Det gör mig en smula förvirrad att det skall väcka ont blod att säga en sådan sak.
Enig om att komptens inte alltid verkar vara många ansvarigas framsta egenskap. Men på vilket sätt skulle de sitta säkrare sadeln för att man flyttar fram värderingen av kompetens?

Ann-Cathrin Larsson sa...

Jag förstår inte heller det felaktiga i att låta kompetens vara betydelsefullt i en anställning.
Själv kommer jag inte i fråga för en anställning i min kommun då jag inte står med på någon LAS-lista. Ändå har jag bra mycket bredare kompetens än många av de som lallar runt bara för att de har jobbat länge.
Vill man ha kva sitt jobb får man faktiskt kompetensutveckla sig under tiden men det säger många nej till. Då får de också räkna med att få lämna sin plats till någon som kan och vill.

Vad det gäller politiker så är väl de minst sagt utbytbara! Sköt ditt jobb eller tvingas lämna efter 4 år.

Lars G. Göransson sa...

Hmmm... För att förtydliga så har jag absolut ingenting emot att folk avskedas om orsaken är inkompetens.

Men vem äger rätten att definiera inkompetens? Finns det inte risker att det bara kallas inkompetens och egentligen handlar om någonting annat.

Dessutom skulle jag vilja att, om förslaget går igenom, att man verkligen går i genom t ex de statliga verken och rensar ut en massa reträttposterade generaldirektörer med flera ofta tämligen gediget inkompetenta personer tillsatta i nepotismens sanna anda.