Anpassad sökning

När tror du en politiker senast fattade vad han/hon hade fattat för beslut?

lördag 20 juni 2009

Ja, Ryssland är ju en gangsterstat...



Läs artikel i SvD...

Läs artikel i DN...

...det vet varenda företagare som försökt göra affärer där.

Korruptionen i Ryssland är pyramidal, hotet om dödligt våld ständigt närvarande, utpressning vanligt förekommande, liksom välorganiserade och polis- samt politikerskyddade brottssyndikat.

Jag betvivlar inte ett ögonblick att Ingvar Kamprad har rätt i sina påståenden om att IKEA blivit blåst på 1,5 miljarder - men faktum är att riskerna för investerare i Ryssland länge varit välkända och där är nog Kamprad & Co knappast något undantag. Man har varit medvetna om riskerna.

Men hägrande storvinster har lockat och IKEA har trots riskerna gett sig in i leken.

Nu får man tåla den också.

Det där med att lagsöka kan han ju syssla med tills han blir blågrön av ansträngning, han lär inte nå någonstans alls med det. Rättsapparaten är lika rutten och korrumperad som den politiska sfären, så vill Kamprad komma någonstans får han nog ta och muta sig fram i de juridiska hierarkierna.

Personligen skulle jag inte ens försöka sälja min egen babuschka till en rysk affärsman, inte ens om jag blev lovad allt bly i Kolyma som betalning.

Det enda bly det vederlaget skulle kunna tänkas utgöras av, är nog bara en tolv-tretton gram hett sådant, snabbt levererat från mynningen på en Kalashnikov.

5 kommentarer:

Anonym sa...

ditt inlägg osar av fördomar och fientliga påhopp. hur skulle man kunna ta någonting du skriver på allvar när du inte ens kan vara nyanserad och saklig? typiskt pöbeln

Jan Perselli sa...

Hej LG!
I dag har jag prövat min svets och den fungerar! Yeah! Det finns fler saker som gör det, men kanske inte i Ryssland. Kamprads försök att vinna i en rättsprocess kanske inte är så stora, det kan du ha rätt i, men det kan också vara så att han är ute i ett annat ärende. Inte att vinna sin rätt, inte att vinna tillbaka sina pengar, men att vinna lite martyrgloria. Han jobbar väl med varumärket, typ. Sådant vet ju du!

Lars G. Göransson sa...

Hej Vladimir!

Kul att du hörde av dig.

Jag förstår nu att brottsligheten i Ryssland inte är ett problem, att där inte finns någon som helst korruption och att alla politiker i Ryssland är änglar, vitare än snö.

Jag inser nu också att ryska förbrytare aldrig skulle drömma om att skjuta en journalist som rotar i deras affärer eller en affärsman som inte går med på deras "försäkringsavgifter".

Hmmm...

Ja, jag kallade dig Vladimir eftersom du låter ungefär som Putin skulle ha gjort - om man bortser från att du glömde att hota mig.

Men nån Kasparov är du ju knappast, och inte nån Solsjenitsyn heller.

Pusjkin? Dostojevskij?

Knappast.

Vi kan väl låta Pragborna rösta om saken. Eller varför inte varenda människa i någon av dom före detta sovjetrepublikerna - ja, varför inte Tjetjenien eller Georgien.

Ja, jag vet hur det gamla ryska bondeordspråket lyder!

"Den dumme gör sin dumhet berömd genom att yttra sig."

Men jag svarar ändå, eftersom jag tror att det mera gäller dig än mig, din fjant.

Lars G. Göransson sa...

Haha...

@ Perselli

Jo, så kan det vara.

Varumärket minsann. Han vill väl göra IKEA lika känt som Kalashnikov, den baksluge smålänningen!

Som jag förstår det så finns det individer som gärna betecknar båda företeelserna som mordvapen, Kalaschnikov på oskyldiga civila och IKEA på den goda smaken.

Kul att svetsen fungerar. Har du svetsat nåt nytt konstverk eller bara en skaplig fog eller rentav en ny U 137.

I det senare fallet hoppas jag du kör nykter när den är färdig, annars missar du Kattegatt och hela skiten samt krockar med Sverige.

Kylarprydnad for President!

Petróvitj sa...

Hej Jan,
Just det, Komprad kan vara ute ett helt annat ärende det har du rätt i.
Nyligen har dem blivit stämmda av Ryska staten för ” införandet av mot villkoren i avtalet, till nackdel för leverantören och hinder för tillträde till varumarknadsplats till andra företag”.
Här kan man läsa om detta översättat med google språk verktyget:
http://translate.google.se/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.gazeta.ru%2Fnews%2Fbusiness%2F2009%2F04%2F07%2Fn_1349584.shtml&sl=ru&tl=sv&hl=ru&ie=UTF-8
Originalet på nyheten ligger här(på ryska):
http://www.gazeta.ru/news/business/2009/04/07/n_1349584.shtml

Dem har brytit lagen ”om konkurrensskydd” alltså men sånt svenska media vill inte informera svenska folket om, tyvärr.
Det är märkligt att IKEA började snacka om att dem blev lurade strax efter dem blev stämmda. Vi ryssar brukar säga att ”det bästa skyddet är ett anfall”.

IKEA inte blev direkt lurade så vitt jag fattar. I Ryssland betalar man aldrig för elen i förskott. El leverantörerna inte levererade det dem lovade? Men detta är ju mellan privat företag att uppgöra.
Går dem till domstolen så vet vi svaret så småningom.
Själv gillar jag IKEA och handlar där då och då. Det jag vill framföra är att det går inte att använda sånt enkelt språk typ svart-vit speciellt när det gäller mitt stora hemlandet.

Bästa hälsningar från gangste... äää..Ryssland,
Petróvitj