Anpassad sökning

När tror du en politiker senast fattade vad han/hon hade fattat för beslut?

onsdag 27 maj 2009

Så utomordentligt vidrigt!




http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2952023.svd


När man läser detta så undrar man varför det överhuvudtaget finns människor som hatar jägare.

Jag är själv en dylik, och när jag och alla andra jägare jag känner, avlossar ett skott mot ett djur så handlar det om att åstadkomma en omedelbar död. Bara det.

Älgen, räven, haren, rådjuret lever sitt liv och sedan blir det plötsligt svart. Livet upphör bara.

Det som beskrivs i den här artikeln är så vidrigt att jag känner nåt slags förtvivlad desperation.

Jag tänker, naturligtvis, på skillnaden mellan jakt och uppfödning.

Jag tänker på hur och om djuren lider när dom föds upp i trånga kättar, fållor eller vad fan man nu vill kalla det. Jag tänker på transporten till slakteriet. På hur man behandlar djuren. På hur slarvigt slakten sköts, på djurens ångest före döden.

I skogen går det lite annorlunda till.

Djuret står eller springer ovetande mitt i livet och sköter sitt när det plötsligt hörs en smäll och en stöt i sidan.

Va? Nu sticker jag!

Blodtrycket faller enormt snabbt och efter 20 meters språng så är det svart. De djuren hinner inte ens förstå att dom är skjutna. Träffar man ryggkotpelaren går det ännu snabbare.

Jag vet, jag har sett det många gånger. Jag har skjutit. Jag har träffat. Jag har haft ångest, varit rädd och ängslig. Bett om förlåtelse. Men jag har också flått, grovskurit, finslaktat, malt köttfärs, paketerat, fryst in, marinerat, stekt, grillat och ätit.

Jag är jägare.

Jag vet att veganerna med flera hatar mig.

Jag tror att dom tycker att jag är lika värdelös, rättslös och och vidrig som dom människor som beskrivs i den här artikeln. Dom som plågar djur.

Det känns orättvist. Det är dessutom fel. Jag plågar inte djur. Jag bara dödar några. Och äter dom. Och mår bra av det - för köttet saknar tillsatser, det är magert, det är bra mat.

Jag lever "på landet". Där är detta tradition. Eller var det åtminstone. Vi jägare blir allt färre. Allt äldre.

Så, alla ni som hatar jägare, jakt och viltkött - ta det lugnt, ni är snart av med alltsammans!

Fram till dess, och givetvis efteråt, kan ni ju fortsätta att köpa danskt bacon, dansk karré, danska kotletter och dansk fläskfärs. Men det tänker jag sluta med.

Hmmm...

Får man gissa lite i sin egen blogg?

Tack, det var generöst!

Då gissar jag på att jag inom kort kommer att förpassas till helvetet, åtminstone i verbal form, av människor som hatar jägare mer än dom hatar djurplågeri!

Det finns ju en möjlighet att kommentera mina inlägg. Men om ni blir för tråkiga så raderar jag era inlägg, det ska ni veta.

Men jag kan komma att bli förvånad än en gång.

Häromdagen skrev jag om religion och förväntade mig en snar helvetesförvisning av seloter och prilliga prelater, men drabbades mera av av xenofoba islamofober, xenofoba allmänt dumma före detta hjälpklassare och xenofoba "nigger"-hatande skinnskallar.

Nu får jag väl stryk av Frälsningsarmén eller nåt sånt!

Ja, hur fan ska jag avsluta det här då?

Jo! Jag har det! "Det går lika bra med selleri!"

Men det är inte sant, inte sant? I alla fall inte för mig.

Inga kommentarer: